Bevilling: Kan fysisk træning give unge hoftesyge danskere et bedre liv?

Yngre danskere med kronisk hoftesygdom har ofte svært ved at leve et aktivt liv. En tværfaglig forskergruppe vil nu undersøge, om et målrettet træningstilbud kan øge funktionsevne og livskvalitet hos hoftesyge. Projektet støttes med knap en million kroner fra Trygfonden.

En ny bevilling fra Trygfonden giver nu forskere mulighed for at undersøge, om et træningstilbud kan give yngre danskere med hoftedysplasi et mere smertefrit og dermed bedre liv. Foto: Julie Sandell Jacobsen

Daglige smerter gør det svært for mange yngre danskere med kronisk hoftesygdom at leve et aktivt liv. Mange er utrygge ved fysisk aktivitet. De har svært ved at deltage i aktive fællesskaber på lige fod med jævnaldrende, og mange står uden et offentligt behandlingstilbud.

Hoftedysplasi, hvor hofteledskål og lårbenshoved ikke passer sammen, er en af de mest almindelige hoftesygdomme med en forekomst på cirka 5 pct. Sygdommen rammer oftest yngre kvinder i den erhvervsaktive alder og er forbundet med en forøget risiko for at udvikle slidgigt senere i livet. Ledbevarende operation er det eneste aktuelle offentlige behandlingstilbud, men over halvdelen af de patienter, der henvises til speciallæge, får ikke tilbudt operationen.

Nyt projekt skal teste træningstilbud

Forskere fra Forskningsenheden for Almen Praksis vil nu sammen med kolleger fra bl.a. Aarhus Universitet og Københavns Universitet undersøge, om et alternativ til operation ─ et seksmåneders program med fysiske øvelser, som kan udføres hjemme ─ kan gavne yngre danskere med hoftedysplasi.

”Vi tror på, at et målrettet træningstilbud kan hjælpe den enkelte med at håndtere sygdommen og få et bedre hverdagsliv med færre smerter, bedre funktionsevne og højere livskvalitet”, siger Julie Sandell Jacobsen, som er hovedansvarlig for forskningsprojektet ”MovetheHip”.

Hvis projektet viser, at et målrettet træningstilbud er effektivt, vil tiltaget let kunne implementeres i større skala. Et muligt perspektiv er, at praktiserende læger vil kunne ”ordinere” træningen i samarbejde med f.eks. fysioterapeuter som tovholdere. Forskningsresultaterne kan således ikke blot få betydning for de mange patienter med hoftedysplasi, men resultaterne kan også potentielt give stor samfundsmæssig gevinst.

Ud over Julie Sandell Jacobsen er forskerne bag projektet blandt andre Inger Mechlenburg, Kjeld Søballe og Stig Storgaard Jakobsen fra Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, Kristian Thorborg fra Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og Rasmus Østergaard Nielsen fra Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus.

Projektet ”MovetheHip – træn dig sund” støttes af Trygfonden med en bevilling på 991.682 kroner. Projektet igangsættes primo 2021 og forventes at løbe frem til udgangen af 2024.

Postdoc Julie Sandell Jacobsen
Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus &