Ny professor forsker i akutte tilstande i almen praksis

Morten Bondo Christensen er ny professor i almen medicin på Aarhus Universitet. Han forsker i akutte henvendelser til sundhedsvæsnet – lige fra de mere fredelige som øvre luftvejsinfektioner til de mere akut alvorlige som fx stroke.

Morten Bondo Christensen håber, at det nye professorat kan øge forskergruppens muligheder for at gennemføre større projekter og opnå større fondsbevillinger. Foto: ??
Morten Bondo Christensen håber, at det nye professorat kan øge forskergruppens muligheder for at gennemføre større projekter og opnå større fondsbevillinger. Foto: Privat

Professor Morten Bondo Christensen arbejder med adgangen til sundhedsvæsenet ved akut opstået sygdom og med den visitation af henvendelser, der typisk sker via telefon. Han og forskerkollegerne undersøger eksempelvis organiseringen af lægevagten, herunder kontaktmønster og forhold, der kan medføre forsinkelse frem til patienten kommer i behandling. Det har bl.a. ført til initiativer som ’akutknappen’ ved kontakt til lægevagten på 1813.

Den nyudnævnte professor står typisk i spidsen for meget praksisnære forskningsprojekter, hvor resultaterne relativt hurtigt og nemt kan føre til ændret praksis i sundhedsvæsenet. Aktuelt er gruppen i gang med forskningsprojekter om anvendelsen af videokonsultationer i lægevagten, opgaveglidning og ændringer af kontaktmønsteret til det primære sundhedsvæsen under covid-19-epidemien.

Morten Bondo Christensen, som tiltrådte sit professorat på Institut for Folkesundhed den 1. december 2020, er desuden praktiserende læge i Aarhus og tilknyttet Forskningsenheden for Almen Praksis (FEAP).

Professor og praktiserende læge Morten Bondo Christensen
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og