Nyt studie undersøger, hvordan ældre på plejehjem kan inddrages i beslutninger om medicin

Mange ældre på plejehjem får meget medicin. Det øger risikoen for komplikationer pga. bivirkninger og interaktioner mellem lægemidler. Aktiv inddragelse af de ældre kan give mere hensigtsmæssig medicinering. Nyt studie undersøger, hvordan de ældre kan inddrages mere systematisk.

Uhensigtsmæssig medicinering ses hyppigt hos ældre på plejehjem. Det kan have alvorlige konsekvenser for de ældre i form af nedsat livskvalitet og unødige sundhedskontakter pga. bivirkninger og interaktioner mellem lægemidler.

Aktiv inddragelse af den ældre og pårørende i beslutninger om medicin kan bidrage til en mere hensigtsmæssig medicinering. Et nyt studie undersøger, hvordan de ældre og deres pårørende kan inddrages mere systematisk.

Sammen om medicinen

Projektet ”Sammen om medicinen” sætter fokus på, hvordan ældre på plejehjem og deres pårørende bedst inddrages i dialog om medicinen. Formålet er at udvikle og afprøve en intervention, som kan understøtte en fælles indsats for personcentreret medicinering af ældre på plejehjem.

Interventionen blev udviklet gennem samskabende og brugerinvolverende metoder. De foreløbige erfaringer tyder på, at den udviklede intervention er gennemførlig og kan understøtte en mere systematisk inddragelse af de ældre og pårørende i dialog om medicinen. Interventionen er efterfølgende blevet pilotafprøvet på udvalgte plejehjem i Aarhus Kommune. Erfaringerne fra pilotafprøvningen forventes at blive publiceret i løbet af efteråret 2024.

Projektet udgår fra Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus og er gennemført i et tæt samarbejde med Aarhus Kommune og en række andre samarbejdspartnere.

Læs mere i artiklen "Person-centred medicine in the care home setting: development of a complex intervention".

Projektgruppen

• Kirsten Høj
  • Line Due Christensen
  • Flemming Bro